Ortopediske.no - ortopediske hjelpemidler Ortopediske.no - ortopediske hjelpemidler
← Tilbake

Hva er Schlatters sykdom (Osgood-Schlatters sykdom)?

Hva er Schlatters sykdom

Schlatter eller schlatterkne karakterisert ved smerter i nærhet til knäskålssenans festing av det nedre ben. Muskelen på forsiden av låret at utvide kneleddet festes til ved kneskålen på forsiden av tibia like under kneet. Skjelettet hos barn og ungdom er umodne og ubehag forårsaket av gjentatte trekke sene krysset. Området sømmer når du trykker på den og kan også være hovne.

Schlatters er mest vanlig hos idrettsutøvere og hos barn og ungdom 8-15 år, belastes på kne i sin idrett utøver. Det er mer vanlig blant gutter enn jenter.

Smerten er i noen svake, mens andre føler meg veldig sterk smerte som kan hemme aktiviteten. De fleste av Schlatter aldri trenger noen behandling uten smerten og ubehaget vil forsvinne over tid.

Symptomer:

• Hevelse i korsfestet bak kneet.
  • Smerter i området hvor patellar sene fester til beinet.
  • Smerter ved sport og spesielle aktiviteter som involverer hopping og kjører.
  • En schlatters bånd kan for noen være en løsning, som gir støtte og kompresjon rundt knäsenorna og dermed bidrar til å redusere stress på patellarsenen og lindre smerte.

Om du opplever Schlatterliknande symptomer kan det også være jumpers knee eller annen kneskålsmerte. Ettersom det er mange sykdommer med symptomer rundt kneet og kneskålen er alltid godt å se en lege eller en ortopedisk kirurg og få satt en riktig diagnose.

Sikre betalinger og sikker levering

Klarna, Posten & PayPal