Sam Vilhelmsson Sam Vilhelmsson
← Tilbake

Hva er hælspore?

Hva er hælspore

Hælspore (plantar fasciitis) oppstår på grunn av overbelastning av braketten til plantar. Plantar er vevet som går fra hælbeinet, under foten og til tåbensfestet.

Overbelastning kan oppstå av mange forskjellige grunner, men det vanligste er at det skjer over en lengre periode, for eksempel om du går eller løper unormalt lenge, går i sko med dårlig kvalitet eller går og står lenge på hardt underlag.

Symptomer på hælspore er sterk smerte under hælen og ved belastning på innsiden av hælen. Smerten kan kjennes på baksiden av hælen og bue.

Noen kan ha så vondt at de ikke klarer å belaste foten i det hele tatt, mens andre føler smerte ved belastning. Pasienter kan ofte føle seg bedre ved å bruke myke sko og lindrede såler.

Hælspore strømpe kan for noen være en løsning. På morgenen når du tar det første skrittet gjør det vanligvis ekstra vondt. Da kan det være fint å ha en kompresjonsstrømpe på hælen.

Alle kan lide av hælspore, uavhengig av alder, men du kan se at folk over 40 lider oftere.

Det er lurt å bli undersøkt av en lege eller medisinsk ortopedisk fysioterapeut som kan gi riktig diagnose og behandling og gi informasjon om egenomsorg.

Hælspore går som regel over av seg selv, men det kan ta tid, noen ganger opp til 1-1,5 år. Det er viktig å unngå stress vekkende skader.

Hælspore kan unngås og forebygges ved:

• Å varme opp skikkelig før trening.
  • Å unngå gåing og løping på hardt underlag.
  • Bruke sko av god kvalitet som støtter buen på foten og erstatte dem med jevne mellomrom.
  • Å gå ned i vekt hvis du er overvektig.
  • Å unngå å øke treningen for fort.
  • Ved hjelp av en strømpe mot hælspore for støtte og kompressjon.

Sikre betalinger og sikker levering

Klarna, Posten & PayPal